Algemene Voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden van DROOM! B.V. zijn gedeponeerd en op te vragen bij de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland te Arnhem.
Artikel 1 – Definities
Onder de navolgende woorden wordt in de Algemene Voorwaarden, en in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, telkens het navolgende verstaan.
1.1 – DROOM! Beuningen B.V. (hierna te noemen: DROOM!)
De vennootschap die horecadiensten verleent op onderstaand adres, handelend onder de naam DROOM!
Vestigings- & bezoekadres:
Schoenaker 10
6641 SZ Beuningen (Gld)
Telefoonnummer: 024 677 9061
Website: www.bijdroombeuningen.nl
IBAN: NL78 RABO 0305 2986 82
KvK-nummer: 638 46 527
BTW-identificatienummer: NL8202.50.703.B01
1.2 – DROOM! Bezorgservice
Het bedrijfsonderdeel van de vennootschap DROOM! Beuningen BV dat horecadiensten verleent aan klanten op bestemming. Waar in de Algemene Voorwaarden van DROOM! of DROOM! Bezorgservice wordt gesproken, wordt zowel DROOM! als DROOM! Bezorgservice bedoeld tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn.
1.3 – Horecagelegenheid
De vennootschap DROOM! Beuningen BV die horecadiensten verleent, handelend onder de naam DROOM!
1.4 – Gastheer/gastvrouw
Degene die DROOM! vertegenwoordigt bij het afsluiten en uitvoeren van horecaovereenkomsten.
1.5 – Verlenen van horecadiensten
Het door DROOM! verstrekken van spijs en/of drank en/of het ter beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen, alles met alle daarbij behorende werkzaamheden en diensten,
en alles in de ruimste zin des woords.
1.6 – Klant
De natuurlijke- of rechtspersoon of vennootschap die met DROOM! een horecaovereenkomst heeft gesloten.
1.7 – Gast
De natuurlijke perso(o)n(en) aan wie op grond van een met de klant gesloten horecaovereenkomst één of meer horecadienst(en) moet worden verleend. Waar in de Algemene Voorwaarden van gast of klant wordt gesproken, wordt zowel gast als klant bedoeld tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn.
1.8 – Horecaovereenkomst
Een overeenkomst tussen DROOM! en een klant terzake één of meer door DROOM! te verlenen horecadiensten tegen een door de klant te betalen prijs. In plaats van de term horecaovereenkomst wordt soms de term reservering of bestelling gebruikt.
1.9 – Reserveringswaarde/bestelwaarde (de waarde van de horecaovereenkomst)
De totale omzetverwachting van DROOM! inclusief bedieningsgeld en BTW terzake een met een klant gesloten horecaovereenkomst, welke verwachting is gebaseerd op de binnen DROOM! geldende gemiddelden.
1.10 – Annulering
De in schriftelijke vorm (e-mail of brief) door de klant aan DROOM! gedane mededeling dat
van een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal
worden gemaakt, dan wel de in schriftelijke vorm (e-mail of brief) door DROOM! aan de klant gedane mededeling dat een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk niet verstrekt zullen worden.
1.11 – No show
Het zonder annulering niet gebruik maken door een gast van een op grond van een horecaovereenkomst te verstrekken horecadienst.
1.12 – Goederen
Alle goederen, daaronder begrepen gelden, geldswaarden en geldswaardige papieren.
1.13 – Kurkengeld
Het bedrag verschuldigd terzake het in de ruimten van DROOM! nuttigen van niet door DROOM! verstrekte drank.
1.14 – Keukengeld
Het bedrag verschuldigd terzake het in de ruimten van DROOM! nuttigen van niet door DROOM! verstrekte spijzen.
1.15 – Omzetgarantie
Een schriftelijke verklaring van de klant dat terzake één of meer horecaovereenkomsten door DROOM! minimaal een bepaald bedrag aan omzet zal worden gerealiseerd.
Artikeltitels dienen uitsluitend ter referentie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 – Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en de inhoud van alle horecaovereenkomsten, alsmede op alle aanbiedingen terzake de totstandkoming van deze horecaovereenkomsten.
2.2 – Afwijken van de Algemene Voorwaarden is slechts mogelijk bij geschrifte en van geval tot geval.
2.3 – Deze Algemene Voorwaarden strekken mede ten behoeve van alle natuurlijke- en rechtspersonen waarvan DROOM! gebruik maakt of heeft gemaakt bij het sluiten en/of
uitvoeren van een horecaovereenkomst of een andere overeenkomst of bij het exploiteren van DROOM!.
Artikel 3 – Totstandkoming van horecaovereenkomsten
3.1 – DROOM! kan te allen tijde om welke reden dan ook het sluiten van een horecaovereenkomst weigeren, behoudens indien een zodanige weigering geschiedt louter op één of meer gronden vermeld in artikel 429 quater Wetboek van Strafrecht (discriminatie).
3.2 – Alle door DROOM! gedane aanbiedingen terzake de totstandkoming van een horecaovereenkomst zijn vrijblijvend en onder het voorbehoud “zolang de voorraad (c.q. capaciteit) strekt”. Doet DROOM! binnen een naar gelang de omstandigheden te bepalen redelijke termijn na aanvaarding door de klant een beroep op bedoeld voorbehoud, dan wordt de beoogde horecaovereenkomst geacht niet te zijn tot stand gekomen.
Artikel 4 – Algemene verplichtingen van DROOM!
4.1 – De in dit artikel genoemde verplichtingen gelden voor DROOM! Alle verplichtingen welke voortvloeien uit het speciale karakter van DROOM! en de aard van de te verrichten horecadiensten zijn opgenomen in de hiernavolgende artikelen.
4.2 – In het geval dat de speciale regeling als bedoeld in de artikelen 5 e.v. afwijkt van een algemene bepaling in de artikelleden 4.3 t/m 4.7 geldt de speciale regeling.
4.3 – DROOM! is, onverminderd het bepaalde in de hiernavolgende artikelen, krachtens de horecaovereenkomst verplicht op de overeengekomen tijdstippen de overeengekomen horecadiensten te verlenen op de in DROOM! gebruikelijke wijze.
4.4 – De in artikel 4.3 genoemde verplichting geldt niet:
- in geval van overmacht aan de zijde van DROOM! als bedoeld in artikel 11;
- indien de klant niet of meer dan een half uur te laat verschijnt;
- indien de klant de in artikel 6 bedoelde waarborgsom/tussentijdse betaling of factuur voor eerder afgenomen horecadiensten niet tijdig voldoet;
- indien de klant, ondanks een daartoe strekkend verzoek, niet tijdig een omzetgarantie
afgeeft; - indien de klant op enige andere wijze niet volledig voldoet aan al zijn verplichtingen
welke hij uit welken hoofde ook jegens DROOM! heeft.
4.5 – DROOM! is niet gehouden enig goed van de gast in ontvangst en/of in bewaring te nemen.
4.6 – Indien DROOM! voor het in ontvangst en/of in bewaring nemen van goederen enig bedrag aan de gast in rekening brengt, dient DROOM! op die goederen te letten als een goed huisvader, onverminderd het bepaalde in artikel 8.
4.7 – DROOM! is nimmer verplicht enig huisdier van de gast toe te laten en kan aan toelating voorwaarden verbinden.
4.8 – DROOM! is verplicht op het overeengekomen tijdstip aan de gast de overeengekomen faciliteiten ter beschikking te stellen en de overeengekomen spijzen en dranken te verstrekken van een hoeveelheid, kwaliteit en op een wijze als in de horecagelegenheid van DROOM! gebruikelijk is.
4.9 – Indien geen spijzen en/of dranken van tevoren zijn overeengekomen dan verstrekt DROOM! op verzoek datgene van de spijzen en dranken die het op dat moment kan verstrekken, onverminderd het overige in artikel 4.8 bepaalde.
4.10 – DROOM! is gerechtigd om het verlenen van horecadiensten achterwege te laten dan wel op ieder moment te staken indien de gast zich niet gedraagt als overeenkomt met de stand en de exploitatie van de horecagelegenheid van DROOM!. DROOM! kan onder meer eisen stellen met betrekking tot het uiterlijk van de gast. De gast dient op eerste verzoek de horecagelegenheid te verlaten.
4.11 – Indien de gast niet binnen een half uur na het gereserveerde tijdstip is gearriveerd kan DROOM! de reservering als geannuleerd beschouwen, onverminderd het bepaalde in artikel 5.
4.12 – DROOM! is gerechtigd om een andere ruimte ter beschikking te stellen dan volgens de horecaovereenkomst zou moeten geschieden, behoudens indien zulks als evident onbillijk en voor de gast als klaarblijkelijk te bezwaarlijk moet worden beschouwd. De gast/klant heeft in dat laatste geval het recht om met onmiddellijke ingang de horecaovereenkomst waarop voormelde wens van DROOM! betrekking heeft te beëindigen, onverminderd zijn verplichtingen uit hoofde van andere horecaovereenkomsten. De gast en/of klant heeft, indien DROOM! zich uitgaven bespaart door op de voet van het voorgaande een andere ruimte ter beschikking te stellen dan volgens de horecaovereenkomst zou moeten geschieden, recht op het bedrag van die besparing. Voor het overige zal DROOM! nimmer tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
DROOM! is voorts gehouden de bij hem gebruikelijke horecadiensten aan de gasten te kunnen verlenen.
4.13 – DROOM! is na overleg met het ter plaatse bevoegd gezag gerechtigd de
horecaovereenkomst wegens gegronde vrees voor verstoring van de openbare orde te
ontbinden. Maakt DROOM! van deze bevoegdheid gebruik, dan zal DROOM! tot geen enkele schadevergoeding gehouden zijn.
Artikel 5 – Annuleringen
In de navolgende artikel(en)(leden) worden de annuleringsvoorwaarden beschreven, welke van toepassing zijn op alle aanbiedingen en overeenkomsten tussen DROOM! en de gast.
Artikel 5.1 – Wijzigingen of annuleringen van een ontbijt- of lunchreservering
Wanneer een reservering uitsluitend voor het restaurant (tafelreservering) aangaande een ontbijt of lunch is gemaakt betreffende een groep vanaf 15 personen geldt voor annulering of wijziging van die reservering het volgende:
- Wijzigingen of annuleringen kunnen tot en met 2 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde dag kosteloos doorgegeven worden.
- Bij wijzigingen van het aantal personen vanaf 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag wordt 35% van de totaalprijs van de verminderde personen in rekening gebracht.
- Bij annuleringen vanaf 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag of in geval van no-show wordt 35% van de totaalprijs in rekening gebracht.
Annuleringen en wijzigingen dienen schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. Aan een mondelinge annulering of wijziging kan de gast geen rechten ontlenen.
Artikel 5.2 – Wijzigingen of annuleringen van een diner reservering
5.2.1 – Wanneer een reservering uitsluitend voor het restaurant (tafelreservering) aangaande een diner is gemaakt dan geldt voor annulering of wijziging van die reservering het navolgende:
- Wijzigingen of annuleringen kunnen tot en met 3 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde dag kosteloos doorgegeven worden.
- Bij wijzigingen 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag (uiterlijk 17.00 uur)
wordt 35% van de totaalprijs van de verminderde personen in rekening gebracht. - Bij annuleringen 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag (uiterlijk 17.00 uur)
wordt 35% van de totaalprijs in rekening gebracht. - In geval van wijzigingen, annuleringen of no-show op de gereserveerde dag wordt 100% van de totaalprijs in rekening gebracht.
5.2.2 – Onder diner vallen de reserveringen van het zogeheten broodjes-, DROOM!- en DROOM! dinerbuffet.
5.2.3 – Annuleringen en wijzigingen dienen schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. Aan een mondelinge annulering of wijziging kan de gast geen rechten ontlenen.
Artikel 5.3 – Wijzigingen of annuleringen van een vergaderzaalreservering
5.3.1 – Wanneer een reservering voor uitsluitend het huren van één of meerdere vergaderzalen is gemaakt dan geldt voor annulering van die reservering het navolgende:
- Wijzigingen kunnen tot de gereserveerde dag kosteloos doorgegeven worden, tot het minimaal aantal vereiste personen waarvoor de betreffende zaal gereserveerd moet worden. Het minimaal aantal personen per zaal is als volgt:
- Zaal 1: 2 personen
- Zaal 2: 2 personen
- Zaal 3: 8 personen
- Zaal 4: 4personen
- Zaal 5: 4 personen
- Zaal 6: 4 personen
- Zaal 7: 16 personen, als de flexibele wand eruit is, is het minimum 22 personen. Hierdoor vervalt zaal 8.
- Zaal 8: 6 personen
- Annuleringen kunnen tot 15 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde dag kosteloos doorgegeven worden.
- Bij annuleringen vanaf 15 werkdagen tot 5 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde dag wordt 25% van de totaalprijs in rekening gebracht.
- Bij annuleringen vanaf 5 werkdagen tot de gereserveerde dag wordt 60% van de totaalprijs in rekening gebracht.
- In geval van wijzigingen, annuleringen of no-show op de gereserveerde dag wordt 100% van de totaalprijs in rekening gebracht.
5.3.2 – Annuleringen en wijzigingen dienen schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. Aan een mondelinge annulering of wijziging kan de gast geen rechten ontlenen.
Artikel 5.4 – Wijzigingen of annuleringen van bestellingen van de DROOM! bezorgservice
5.4.1 – Wanneer een bestelling voor uitsluitend het afnemen van één of meerdere producten van de DROOM! bezorgservice is gemaakt dan geldt voor wijziging of annulering van die bestelling het volgende:
- Wijzigingen of annuleringen kunnen tot en met 2 werkdagen voorafgaand aan de datum van aflevering kosteloos doorgegeven worden.
- Bij wijzigingen vanaf 2 werkdagen of minder tot aan de dag (uiterlijk 17.00 uur) waarop de bestelling afgeleverd dient te worden wordt 35% van de totaalprijs van de verminderde personen in rekening gebracht.
- Bij annuleringen vanaf 2 werkdagen of minder tot aan de gereserveerde dag (uiterlijk 17.00 uur) waarop de bestelling afgeleverd dient te worden wordt 35% van de totaalprijs in rekening gebracht.
- Bij wijzigingen of annuleringen op de dag waarop de bestelling dient afgeleverd te worden zal 100% van de bestelwaarde verschuldigd zijn.
5.4.2 – Annuleringen en wijzigingen dienen schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. Aan
een mondelinge annulering of wijziging kan de gast geen rechten ontlenen.
Artikel 5.5 – Wijzigingen of annuleringen van ‘Luxe Borrel’
5.5.1 – Wanneer een reservering voor de ‘Luxe Borrel’ is gemaakt geldt voor annulering of wijziging van die reservering het navolgende:
- Wijzigingen of annuleringen kunnen tot en met 2 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde dag kosteloos doorgegeven worden.
- Bij wijzigingen 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag (uiterlijk 17.00 uur) wordt 35% van de totaalprijs van de verminderde personen in rekening gebracht.
- Bij annuleringen 1 werkdag voorafgaand aan de gereserveerde dag (uiterlijk 17.00 uur) wordt 35% van de totaalprijs in rekening gebracht.
- In geval van wijzigingen, annuleringen of no-show op de gereserveerde dag wordt 100% van de totaalprijs in rekening gebracht.
5.5.2 – Annuleringen en wijzigingen dienen schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. Aan een mondelinge annulering of wijziging kan de gast geen rechten ontlenen.
5.6 – Annulering door DROOM!
5.6.1 – DROOM! is met inachtneming van het navolgende bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren, tenzij de klant binnen zeven dagen na het sluiten van de betreffende horecaovereenkomst schriftelijk te kennen heeft gegeven te verlangen dat DROOM! afstand doet van zijn annuleringsbevoegdheid, mits de klant daarbij tevens ondubbelzinnig te kennen heeft gegeven afstand te doen van zijn eigen annuleringsbevoegdheid.
5.6.2 – Indien DROOM! een horecaovereenkomst tot het verstrekken van spijs en bijbehorende drank annuleert zijn de artikelen 5.1.1, 5.2 en/of 5.4 van overeenkomstige toepassing, met verwisseling van klant en DROOM!
5.6.3 – Indien DROOM! een horecaovereenkomst tot het verhuren van één of meerdere vergaderzalen annuleert zijn de artikelen 5.1.1 en 5.3 van overeenkomstige toepassing, met verwisseling van klant en DROOM!
5.6.4 – DROOM! is te allen tijde bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren zonder tot betaling van de hierboven bedoelde bedragen gehouden te zijn, indien er voldoende aanwijzingen bestaan dat de op grond van die horecaovereenkomst in DROOM! te houden bijeenkomst een zodanig ander karakter heeft dan verwacht mocht worden op grond van aankondiging door de klant of op grond van de hoedanigheid van klant of gasten, dat DROOM! de overeenkomst niet gesloten zou hebben indien het van het werkelijke karakter van de bijeenkomst op de hoogte was geweest. Maakt DROOM! van deze bevoegdheid gebruik nadat de betreffende bijeenkomst begonnen is, dan is de klant gehouden tot betaling van de tot dat tijdstip genoten horecadiensten, doch vervalt zijn betalingsverplichting voor het overige. De vergoeding voor genoten horecadiensten wordt in voorkomend geval naar tijdsevenredigheid berekend.
5.6.5 – DROOM! is gerechtigd om, in plaats van zijn in artikel 5.5.4 bedoelde bevoegdheid uit
te oefenen, nadere eisen te stellen ten aanzien van het verloop van de betreffende
bijeenkomst. Indien er voldoende aanwijzingen bestaan dat deze eisen niet (zullen) worden nageleefd, is DROOM! alsnog gerechtigd zijn in artikel 5.5.4 bedoelde bevoegdheid uit te oefenen.
Artikel 6 – Waarborgsom en tussentijdse betaling
6.1 – DROOM! kan te allen tijde van de klant verlangen dat deze onder DROOM! deponeert of doet deponeren een waarborgsom ter hoogte van maximaal de reserveringswaarde/bestelwaarde minus eventuele reeds verrichte tussentijdse betalingen. Ontvangen waarborgsommen worden deugdelijk geadministreerd, dienen uitsluitend tot zekerheid voor DROOM! en gelden uitdrukkelijk niet als reeds gerealiseerde omzet.
6.2 – DROOM! kan telkens tussentijds betaling verlangen van inmiddels verleende horecadiensten.
6.3 – DROOM! mag zich verhalen op het ingevolge de voorgaande bepalingen gedeponeerde bedrag terzake al datgene wat de klant uit welken hoofde ook aan hem verschuldigd is. Het overschot dient door DROOM! onverwijld aan de klant te worden terugbetaald.
Artikel 7 – Omzetgarantie
7.1 – Indien een omzetgarantie is afgegeven is de klant verplicht terzake de betreffende horecaovereenkomst(en) tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan DROOM! te betalen.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid van DROOM!
8.1 – De uitsluiting van aansprakelijkheid in dit artikel geldt niet voor zover DROOM! terzake het risico dat zich heeft gerealiseerd van een verzekeringsmaatschappij of van een andere derde een vergoeding heeft ontvangen.
8.2 – Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8.6 en 8.7 is DROOM! nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook door de klant, de gast en/of derden geleden tenzij de schade het directe gevolg is van opzet of grove schuld van DROOM! Deze uitsluiting van aansprakelijkheid geldt in het bijzonder ook voor schade ontstaan als gevolg van het nuttigen van door DROOM! bereide of geserveerde levensmiddelen en voor schade ontstaan als gevolg van automatiseringsproblemen. Indien dwingend recht slechts een minder vergaande beperking van aansprakelijkheid toelaat geldt die minder vergaande beperking.
8.3 – In geen enkel geval is DROOM! gehouden een hoger bedrag aan schaderegeling te betalen dan:
- de reserveringswaarde/bestelwaarde of, indien dat meer is;
- het door de verzekeraar van DROOM! aan DROOM! terzake de schade uitbetaalde bedrag, dan wel;
- de terzake de schade van een andere derde verkregen vergoeding.
8.4 – Voor schade aan of met voertuigen van de gast veroorzaakt is DROOM! nimmer
aansprakelijk behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet
of grove schuld van DROOM!
8.5 – DROOM! is nimmer aansprakelijk voor schade direct of indirect aan wie of wat ook ontstaan als direct of indirect gevolg van enig gebrek of enige hoedanigheid of omstandigheid aan, in of op enig roerend of onroerend goed waarvan DROOM! houder, (erf)pachter, huurder dan wel eigenaar is of dat anderszins ter beschikking van DROOM! staat, behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van DROOM!
8.6 – Indien voor de gast aan de in bewaring gegeven goederen, waarvoor een vergoeding als bedoeld in artikel 4.6 in rekening wordt gebracht, schade ontstaat is DROOM! verplicht de schade aan deze goederen tengevolge van beschadiging of vermissing te vergoeden. Schadevergoeding is nimmer verschuldigd terzake in de afgegeven goederen aanwezige andere goederen.
8.7 – Indien DROOM! goederen in ontvangst neemt of indien goederen op welke wijze dan ook waar dan ook door wie dan ook worden gedeponeerd, bewaard en/of achtergelaten zonder dat DROOM! daarvoor enige vergoeding bedingt, dan is DROOM! nimmer aansprakelijk voor schade aan of in verband met die goederen op welke wijze dan ook ontstaan tenzij DROOM! opzettelijk deze schade heeft toegebracht, of de schade het gevolg is van grove schuld van DROOM!
8.8 – De klant (niet zijnde een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) vrijwaart DROOM! volledig terzake iedere aanspraak, hoe ook genaamd, welke de gast en/of enige derde jegens DROOM! mocht geldend maken, indien en voor zover deze aanspraak in de ruimste zin verband kan houden met enige door DROOM! krachtens enige overeenkomst met de klant te verlenen of verleende (horeca)dienst dan wel met de accommodatie waarin een zodanige (horeca)dienst werd verleend of moest worden verleend.
8.9 – De in artikel 8.8 bedoelde vrijwaringsverplichting geldt ook indien de horecaovereenkomst met de klant en/of de gast geheel of gedeeltelijk om welke reden dan ook is ontbonden.
Artikel 9 – Aansprakelijkheid van de gast en/of klant
9.1 – De klant en de gast en degenen die hem vergezellen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die voor DROOM! en/of enige derde is en/of zal ontstaan als direct of indirect gevolg van wanprestatie (toerekenbare tekortkoming) en/of onrechtmatige daad, waaronder overtreding van de huisregels is begrepen, begaan door de klant en/of de gast en/of degenen die hem vergezellen, alsmede voor alle schade die is veroorzaakt door enig dier en/of enige stof en/of enige zaak waarvan zij houder zijn of die onder hun toezicht staan.
Artikel 10 – Afrekening en betaling
10.1 – De betaling dient binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden. Eventueel door ons te maken kosten bij geen, niet tijdig of onvolledige betaling komen geheel voor uw rekening.
10.2 – De klant is de in de horecaovereenkomst bepaalde prijs verschuldigd dan wel, voor zover de horecaovereenkomst werd gesloten meer dan drie maanden voor het tijdstip waarop de ingevolge die overeenkomst te verrichten horecadiensten verleend moeten worden, de prijzen welke gelden op het moment dat de horecadienst(en) (moet(en)) wordt(den) verleend, waaronder tevens
worden verstaan de prijzen als vermeld op lijsten welke door DROOM! op een voor de gast
zichtbare plaats zijn aangebracht dan wel zijn opgenomen in een lijst welke aan de klant/gast, desnodig op diens verzoek, wordt overhandigd. Wijzigingen in het BTW-tarief worden te allen
tijde aan de klant doorberekend.
Een lijst wordt geacht voor de gast zichtbaar aangebracht te zijn indien deze zichtbaar is in de
normaal toegankelijke ruimten van DROOM!.
Voor bijzondere diensten, zoals het gebruik van garderobe, garage, safe, bewassing, telefoon, t.v.-huur e.d. kan door DROOM! een extra vergoeding worden gevorderd.
10.3 – Alle bedragen die de klant terzake van de genomen horecadiensten daaronder mede inbegrepen de kosten van annulering, zijn door de klant/gast verschuldigd op het moment dat ze aan hun worden gepresenteerd aan de hand van een kassabon. In overleg kan hiervoor ook een factuur verstuurd worden.
10.4 – Alle vermelde prijzen zijn exclusief BTW mits anders staat vermeld.
10.5 – De gast en de klant zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle bedragen welke één van hen of beiden aan DROOM! uit welken hoofde ook verschuldigd zijn. Geen van hen kan zich beroepen op enig voorrecht van uitwinning. Horecaovereenkomsten worden behoudens andersluidend beding geacht mede namens elke gast gesloten te zijn. Door te verschijnen geeft de gast te kennen
dat de klant bevoegd was hem bij het sluiten van de betreffende horecaovereenkomst te
vertegenwoordigen.
10.6 – Indien en voor zover tijdige betaling achterwege blijft is de klant in gebreke zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist.
10.7 – Indien de klant in gebreke is dient hij aan DROOM! alle op de inning vallende kosten te vergoeden, gerechtelijke zowel als buitengerechtelijke. De buitengerechtelijke inningskosten worden gesteld op minimaal 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 100,- alles te vermeerderen met de daarover verschuldigde BTW.
10.8 – Daarenboven is de klant indien hij in gebreke is een bedrag aan rente verschuldigd welke ligt 2% boven de wettelijke rente. Een gedeelte van een maand wordt bij de berekening van de verschuldigde rente voor een gehele maand gerekend.
10.9 – Iedere betaling zal, ongeacht enige door de klant bij die betaling geplaatste aantekening dan wel gemaakte opmerking, worden geacht te strekken in mindering op de schuld van de klant aan DROOM! in de navolgende volgorde:
- de kosten van executie;
- de gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten;
- de rente;
- de schade;
- de hoofdsom.
10.10 – Betaling geschiedt in Nederlandse courant. Indien DROOM! buitenlandse betaalmiddelen accepteert dan zal gelden de op het moment van betaling geldende marktkoers. DROOM! kan daarbij bij wijze van administratiekosten een bedrag in rekening brengen dat overeenkomt met maximaal 10% van het bedrag dat in vreemde valuta wordt aangeboden. DROOM! kan dit bewerkstelligen door de geldende marktkoers met maximaal 10% aan te passen.
10.11 – DROOM! is nimmer gehouden om cheques, girobetaalkaarten en andere dergelijke betaalmiddelen te accepteren en kan aan acceptatie van zodanige betaalmiddelen voorwaarden verbinden. Hetzelfde geldt voor andere, hier niet genoemde betaalmiddelen.
Artikel 11 – Overmacht
11.1 – Als overmacht voor DROOM!, die maakt dat een eventuele daardoor veroorzaakte tekortkoming DROOM! niet kan worden toegerekend, zal gelden iedere voorziene of
onvoorziene, voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid die het uitvoeren van de horecaovereenkomst door DROOM! zodanig bemoeilijkt dat het uitvoeren van de horecaovereenkomst onmogelijk dan wel bezwaarlijk wordt.
11.2 – Onder zodanige omstandigheden worden mede verstaan zodanige omstandigheden bij personen en/of diensten en/of instellingen waarvan DROOM! gebruik wenst te maken bij het uitvoeren van de horecaovereenkomst, alsmede alles wat voor voornoemden als overmacht of opschortende dan wel ontbindende voorwaarde geldt, alsmede wanprestatie van voornoemden.
11.3 – Indien een der partijen bij een horecaovereenkomst niet in staat is om aan enige verplichting uit die horecaovereenkomst te voldoen, is hij gehouden de andere partij hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
Artikel 12 – Gevonden voorwerpen
12.1 In het gebouw en zijn aanhorigheden van DROOM! verloren of achtergelaten voorwerpen, welke door de gast worden gevonden, dienen door deze met bekwame spoed bij DROOM! te worden ingeleverd.
12.2 – Van voorwerpen, waarvan de rechthebbende zich niet binnen een jaar na de inlevering daarvan bij DROOM! heeft gemeld, verkrijgt DROOM! het eigendom.
12.3 – Indien DROOM! door de gast achtergelaten voorwerpen aan deze toezendt geschiedt zulks geheel voor rekening en risico van de gast. DROOM! is nimmer tot toezending verplicht.
Artikel 13 – Kurkengeld
13.1 – Indien de gast en/of klant in de ruimten van DROOM! drank nuttigt die niet door DROOM! verstrekt is, is de klant per genuttigde fles een bedrag aan kurkengeld verschuldigd.
13.2 – Indien de gast en/of klant in de ruimten van DROOM! spijzen nuttigt die niet door DROOM! verstrekt zijn, is de klant terzake een bedrag aan keukengeld verschuldigd.
13.3 – De in de artikelen 13.1 en 13.2 bedoelde bedragen worden vooraf overeengekomen
dan wel, bij gebreke van voorafgaande overeenkomst, in redelijkheid vastgesteld door
DROOM!
Artikel 14 – Toepasselijk recht en geschillen
Op horecaovereenkomsten is bij uitsluiting Nederlands recht van toepassing.
14.1 – Ingeval van geschillen tussen DROOM! en een klant (niet zijnde een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) is bij uitsluiting bevoegd de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van DROOM!, tenzij krachtens dwingende wetsbepaling een andere rechter bevoegd is en onverminderd de bevoegdheid van DROOM!
het geschil te doen beslechten door de rechter die bij gebreke van dit beding bevoegd zou zijn.
14.2 – Alle vorderingen van de klant verjaren na verloop van een jaar na het moment waarop zij zijn ontstaan.
14.3 – De ongeldigheid van één of meer van de bedingen in deze Algemene Voorwaarden laat de geldigheid van alle andere bedingen onverlet. Blijkt een beding in deze Algemene Voorwaarden om enigerlei reden ongeldig, dan worden partijen geacht een geldig vervangend beding overeengekomen te zijn dat het ongeldige beding naar strekking en reikwijdte zoveel mogelijk benadert.